maandag 27 april 2020

Lentetips in Coronatijd






Verhaal over Corona voor kleuters-  De Corona's op vakantie  

******************


BOUWEN


- Neem een keukenrol of een andere buis.  Laat er je kleine auto's door rijden... Welk voertuig is het snelste?  Welke rijdt het verste?

-Zoek allerlei potjes, dozen of een mand of een leuke hoge toren hiervan te maken.  Blijft je toren ook goed staan?

- Laat je kind af en toe een puzzel maken.  Je kan ook een foto of prent uit een tijdschrift gebruiken.  Deze dan in een klein aantal stukken laten knippen (lijnen trekken) en dan weer tot een geheel maken.


- Bloemen bouwen met blokken door vormen te leggen.  Je mag ook verschillende soorten constructiemateriaal gebruiken tot een vorm.  Zo ervaren de kleuters ook welk materiaal moeilijker of gemakkelijker is.  

  
FIJNE MOTORIEK

-Bouw torens met duplo en probeer er met ringen rond te gooien.


- Maak zelf een behendigheidsspel van een lege plastic fles. 




- Teken op een groot blad 2 keer dezelfde symbooltjes (of kleef stickers).  Aan de rechterkant staat ze in een andere volgorde dan aan de linkerkant.
Laat je kleuter dan de overeenkomstige symbolen verbinden met elkaar.  Dit kan met rechte lijnen, maar ook met krullijnen.  Een goede oefening voor de schrijfmotoriek.  

- Maak een nagelstudio.  Je kan je kleuter zelf handen uit papier laten uitknippen (of met hulp).
Als je liever niet wil dat je kleuter met echte nagellak knoeit, kan je ook gewoon waterverf gebruiken.  Je kan elkaar ook een echte manicure geven.


BEWEGEN

- Hang een groot blad met gaten omhoog in een deuropening en vouw samen een vliegtuigje.  Probeer met je vliegtuig door de gaten te vliegen of gewoon zo ver mogelijk in een kamer. 

- Rol de ballen in een potje.  Kleef enkele bekertjes met plakband aan de rand van de tafel.  Probeer een klein balletje vb. pingpongbal in de beker te rollen.
Enkele variaties:
* Rol de bal in een bepaalde kleur beker.
* Blaas de bal in een bekertje.
* Rol eens met de andere hand.

- Hindernissen in de gang met lint of kleefband.


- Hindernissenparcours in de tuin met een tuinstoel, tuintafel, stenen, bloembakken, emmers, lijnen volgen van krijt, koorden...
Dit kunnen de kleuters al lopend, fietsend, kruipend... afleggen.  
Je kan het misschien ook eens op blote voeten proberen?


HELPEN

- Vul of maak samen de wasmachine leeg.  Zet een grote wasmand klaar, waar je kleuter alles zelfstandig in kan doen.

-Sokken memory.  Laat je kleuter de sokken sorteren en leer ze hoe ze de sokken kunnen opvouwen.

- Tijd voor de lentekuis.  Laat je kleuter buiten (met een zonnetje) zijn fiets of ander groot en klein speelgoed wassen.  
Geef een emmertje met sop, een sponsje en handdoek.  Misschien heb je een oude tandenborstel om kleine plekjes te kunnen schrobben.  



BUITEN SPELEN 

- Zoek allerlei stenen en omtrek de vorm.  Probeer daarna de stenen terug in de juiste omtrek te leggen.  


- Maak met stokken, steentjes, bloempjes of blaadjes een heus kunstwerk.



- Zoek in je tuin allerlei spullen waar je kan op staan.  Zoek nu samen twee punten A en B.  Het doel van het spel is van A naar B te geraken, zonder de grond hierbij te raken (evenwicht oefenen).
Alle spullen die je vond in je tuin kunnen je hierbij helpen.  Leg de materialen zo achter elkaar, zodat je van het ene naar het andere kan stappen.  
Als met dit met broer of zus doet, kan je ook spulletjes doorgeven en zo aan de overkant geraken.


.
ACTIVITEITEN VOOR HET GEZIN

- Schattenjacht.  Je mama of papa verstopt een schat en maakt hiervoor een schatkaart.  Jij mag dat de schat zoeken a.d.h.v de kaart.  


- Zin in een wortelcakeje, havermoutpannenkoekjes of ander lekkers?  De leuke recepten van het  het bakkerijmuseum helpen je hierbij.  Mmmmm smakelijk!

- Kleine muzikant in huis.  Via  Chrome Music Lab kan je samen liedjes maken op de computer, muziekspelletjes spelen en zelf geluid maken met je tekeningen.


BOEKEN/ TAAL

- Luister naar het verhaal: Jules in de lente .

- Speel met poppenkast- of vingerpoppen, dieren, pluche dieren... een verhaal na of verzin er zelf eentje.  Geen poppenkastpoppen of vingerpoppen?  Je kan ook gewoon werken met een sok.
Hier kan je ook een leuke pop van maken.
Je kan de poppenkast van je kleuter ook filmen.  Zo hebben ze er nadien nog eens extra plezier van!

- Maak wat raadsel spelletjes over dingen uit de omgeving vb. het is blauw en je kan ermee schrijven, het is rood en ruikt lekker.  Laat je kleuter zelf ook eens proberen om voorwerpen te omschrijven.
- Maak een voeldoos door in een kartonnen doos twee gaten te snijden en waar je kleuter de handen in kan stoppen.  
Stop in de doos een voorwerp en laat je kleuter voelen en raden welk voorwerp hij/ zij vastheeft.  Wat voel je?  Is het voorwerp hard of zacht?  Klein of groot?  Laat je kleuter verwoorden wat hij/ zij voelt.  
Je kan deze voeldoos achteraf ook mooi versieren.




WISKUNDIGE INITIATIE

- Kroonkurken, knopen of flessendopjes gebuiken om al handelend te tellen.  Als je deze achter elkaar plaatst, krijg je precies een rups.  
Tel samen met je kleuter om de getallenrij te oefenen.  Bij welke 'rups' tel je er meer en waar minder?  Je kan ook evenveel maken, zoals een gegeven 'rups'. 
Ook uit papier kan je een rups met een gegeven aantal rondjes leggen.


- Oefenen op plaatsbepalingen.  
Neem een stoel.  Hier kan je je kleuter op, onder en naast laten oefenen.  Daarna met een voorwerp of speelgoedje.
Met een doos kan je ook de plaatsbepaling 'in' oefenen.  Met een grote doos kan de kleuter zelf ook in ervaren.
Met een koordje op tafel plaats je een voorwerp op dezelfde plaats als het voorbeeld.  Benoemen is hierbij belangrijk.





MUZIEK EN DANS


Liedje van K3: Handjes wassen  


Musti en de zoemende bloem   

Bewegen op muziek - de douchedruppel
https://www.youtube.com/watch?v=uTJbyTtFnVc


CREA
- Maak een kunstwerk op zelfklevend kaftpapier.  
Kleef een stuk zelfklevend kaftpapier op je tafel of je raam met de klevende kant naar de kleuter toe.  Je kleuter kan zijn fantasie de vrije loop laten en een mooi kunstwerk creëren.  Voorzie een doos met verschillende materialen zoals stukjes papier, stokjes, stukjes stof, garen of touw, een schaar...

- Maak een garage voor je auto's met een schoendoos. 


- Als het wat meer knoeien mag zijn.  Experimenteren en spelen met scheerschuim en auto's, kammen, stokjes.. 
Het scheerschuim ruikt lekker en is gemakkelijk af te wassen.

Inspiratieblog: Aan de slag met sensomotorische activiteiten ...


Nog even volhouden! Samen lukt het ons!
Kan mijn kind terecht in de opvang?

Veel plezier met deze tips!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten